Krótka autobiografia Khenpo Tsangjanga Nimy
​
KÅ‚aniam siÄ™ szlachetnemu Lamie i przyjmujÄ™ schronienie w tym, który jest esencjÄ…
i emanacjÄ… wszystkich buddów.
​
W 37 praktykach bodhisattwy, bodhisattwa Thogme napisaÅ‚: „Ponieważ niewiele studiowaÅ‚em i mam niewielkÄ… wiedzÄ™, moje pisma zapewne nie zadowolÄ… uczonych”. Taka skromność powinna być cnotÄ… wszystkich, którzy przekazujÄ… nauki. Mimo tego, by zadośćuczynić waszej proÅ›bie, opowiem krótko o sobie.
​
UrodziÅ‚em siÄ™ w 1979 r. w Dokham Sermodziong w okolicach Serty we Wschodnim Tybecie. W roku 1991 opuÅ›ciÅ‚em dom, by przyjąć Å›lubowania mnicha i wstÄ…pić do klasztoru Ngedon Dongag Czokhorling w Serdziong. Klasztor ten zostaÅ‚ zaÅ‚ożony w latach 80-tych XX w. przez Khencziena Cziojinga Khjabdala. Pod okiem mojego wuja, Khenpo Metoka, rozpoczÄ…Å‚em naukÄ™ czytania i pisania, uczyÅ‚em siÄ™ na pamięć tekstów i studiowaÅ‚em DharmÄ™. Wuj byÅ‚ dla mnie niezwykle dobry.
​
W roku 1994 zostaÅ‚em uczniem Khordong Khencziena Cziojing Khjabdala. Jest on sÅ‚awnym uczonym i urzeczywistionym mistrzem, powszechnie nazywanym „drugim MilarepÄ…”. StudiowaÅ‚em z nim MadhjamakalankarÄ™ Szantarakszity i Ngalso Korsum Longczienpy, a także wiele innych klasycznych tekstów Sutry i Tantry. W tym czasie Khenpo DaÅ‚a przekazaÅ‚ mi nauki Zer Nga (Pięć gwoździ) z tradycji Dziangter i Kunzang Lamej Szelung (SÅ‚owa mistrza Samantabhadry).
​
W roku 1999 wstąpiłem do Buddyjskiego Instytutu Pięciu Nauk, Serta Larung
– najwiÄ™kszego na Å›wiecie uniwersytetu buddyjskiego. StudiujÄ…c tam, otrzymaÅ‚em
od Khenpo Dzigme Puntsoka nauki Kunzang Lamej Szelung, BodhiczariawatarÄ™
i wiele innych nauk Sutr i Tantr, w tym inicjacje (Å‚ang), ustne przekazy (lung)
i wskazówki do praktyki (trig) do komentarzy Dzogczen oraz Gujagarba Tantry.
Tulku Tenzin udzieliÅ‚ mi wielu różnych inicjacji, w tym inicjacji Dzogczen. SpotkaÅ‚em tam także mojego rdzennego lamÄ™, Khencziena Tsultrim Lodro. ZostaÅ‚em jego uczniem i staraÅ‚em siÄ™ sÅ‚użyć mu jak najlepiej poprzez trzy aktywnoÅ›ci, które sprawiajÄ… radość guru[1]. Khenpo Rinpocze jest prawdziwym bodhisattwÄ…, peÅ‚nym dobroci i szczodroÅ›ci. MiaÅ‚em to szczęście, że otrzymaÅ‚em od niego nauki na temat wszystkich dziedzin wiedzy buddyjskiej, a szczególnie astrologii Kalaczakry oraz piÄ™ciu gÅ‚ównych rozpraw filozoficznych. PrzekazaÅ‚ mi on także wyjaÅ›nienia do pochodzÄ…cych z tradycji Kadam 7 punktów ćwiczenia umysÅ‚u, OÅ›miu wersów o ćwiczeniu umysÅ‚u, 37 praktyk bodhisattwy oraz do komentarza Khenpo Ngagcziunga do nyndro Ningthik. Wszystkie te nauki sÄ… kluczowymi instrukcjami i niosÄ… ze sobÄ… bÅ‚ogosÅ‚awieÅ„stwo wielu wielkich lamów. Khenpo Tsultrim Lodro nauczaÅ‚ ich w oparciu o wÅ‚asne doÅ›wiadczenie. PrzekazaÅ‚ je tysiÄ…com uczniów, w tym mnie, by pomóc nam rozwinąć prawdziwe wyrzeczenie, bodhiczittÄ™ i zrozumienie pustki. PraktykowaÅ‚em te nauki wytrwale, starajÄ…c siÄ™ stosować do jego wskazówek. Oprócz tego przez siedem lat studiowaÅ‚em astrologiÄ™ Kalaczakry z wielkim uczonym, Khenpo Gjepale z Dungkar.
​
Od roku 2006 uczestniczÄ™ w projekcie „Ocalanie życia i opieka nad istotami”.
Od roku 2009 osiem razy nauczaÅ‚em w szkole Larung Zilnon, która jest oddziaÅ‚em instytutu Larung. W latach 2010 – 2013 pracowaÅ‚em jako khenpo w gompie Ser Horszul, w moim rodzinnym mieÅ›cie. W latach 2012 – 2014 byÅ‚em czÅ‚onkiem komitetu skupiajÄ…cego 32 gompy w Serta. Od roku 2013 nauczam astrologii Kalaczakry w Instutucie PiÄ™ciu Nauk w Serta. Od roku 2015 udzielam nauk w gompie Dziume Hor, która jest gÅ‚ównym klasztorem Dziu Miphama Rinpocze.
Chociaż niewiele we mnie mÄ…droÅ›ci, mam to szczęście, że od najmÅ‚odszego wieku mam zwiÄ…zek ze Å›wiÄ™tÄ… DharmÄ… i że spotkaÅ‚em wielu wielkich lamów. W ciÄ…gu ostatnich dwudziestu lat spotkaÅ‚em okoÅ‚o dwudziestu wielkich mistrzów otrzymaÅ‚em od nich wiele nauk, które wytrwale studiowaÅ‚em i praktykowaÅ‚em. Wszyscy moi nauczyciele sÄ… dla mnie Å‚askawi i szczodrzy. Mam wrażenie, że jest to skutek dobrej karmy, którÄ… niegdyÅ› zgromadziÅ‚em.
​
Moim jedynym celem i najgorętszym pragnieniem jest być dobrym nauczycielem Dharmy. Pragnę propagować wszystkie nauki Buddy i przynosić innym pożytek, niczym cenna waza, klejnot albo drzewo spełniające życzenia.
Obym zawsze i w każdym rozpalaÅ‚ mÄ…drość, niczym sÅ‚oÅ„ce i księżyc, których Å›wiatÅ‚o nigdy nie gaÅ›nie. Obym przekazywaÅ‚ nauki linii, ochraniaÅ‚ jÄ… i rozpowszechniaÅ‚ DharmÄ™, a szczególnie tradycjÄ™ Ningma. WierzÄ™, że sÅ‚użba Dharmie Buddy jest moim obowiÄ…zkiem. Niech mnie w tym życiu pobÅ‚ogosÅ‚awiÄ… Trzy Klejnoty.
1. Praktykowanie zgodnie z instrukcjami guru, 2. Służenie guru,
3. Składanie ofiar guru