top of page

Krótka autobiografia

Taklunga Tsetrula Rinpocze

​

​

UrodziÅ‚em siÄ™ w roku 1926, w Åšrodkowym Tybecie, w pobliżu jeziora Jardrok, gdzie Guru Rinpocze pozostawiÅ‚ odciski dÅ‚oni. Nieopodal miejsca moich narodzin, w Taklung, byÅ‚ ważny klasztor Taklung Tse, zwiÄ…zany z Thubten Dordże Drak, gÅ‚ównym klasztorem linii Dziangter, należącej do tradycji Ningma. W XIX wieku Namkha Longjang, wielki khenpo z Dordże Drak, rozpoznaÅ‚ w jednym z mnichów Taklung Tse inkarnacjÄ™ Ngok Czioku Dordże. Kunzang Czioku nadal prowadziÅ‚ życie zwyczajnego mnicha, studiowaÅ‚ i praktykowaÅ‚, aż w koÅ„cu zostaÅ‚ wadżraczariÄ…. CaÅ‚e życie poÅ›wiÄ™ciÅ‚ praktyce i osiÄ…gniÄ™ciu oÅ›wiecenia. Mówi siÄ™, że bogini  Dusolma, strażniczka Ngok, zobowiÄ…zaÅ‚a siÄ™ mu sÅ‚użyć. Jego inkarnacja, Thubten Czokji Njima, także zaczynaÅ‚ życie jako zwykÅ‚y mnich i po pewnym czasie osiÄ…gnÄ…Å‚ pozycjÄ™ lopona. Niestety, w mÅ‚odym wieku odszedÅ‚ do czystych krain. DziewiÄ…ty Dodrak Rigdzin, CzioÅ‚ang Niamnji Dordże, podczas medytacji miaÅ‚ wizjÄ™, dziÄ™ki której rozpoznaÅ‚ we mnie tulku Thubtena Czokji Njimy.

 

MajÄ…c pięć lat, przybyÅ‚em do klasztoru Taklung Tse, otrzymaÅ‚em moje pierwsze Å›lubowania i zostaÅ‚em intronizowany jako tulku. MajÄ…c osiem lat, zamieszkaÅ‚em w klasztorze Thubten Dordże Drak. NauczyÅ‚em siÄ™ wszystkich aspektów rytuaÅ‚ów i sztuki sakralnej. Od czternastego roku życia studiowaÅ‚em z PaÅ‚o Rinpocze. ByÅ‚ on bliskim uczniem wielkiego lamy z klasztoru Dzogczen, Khenpo Szengi. Kiedy miaÅ‚em piÄ™tnaÅ›cie lat, starszy khenpo z klasztoru Gotsa, bliski uczeÅ„ poprzedniego Dodrak Rigdzina, udzielaÅ‚ inicjacji i przekazów linii Dziangter obecnemu Dodrak Rigdzinowi, Namdrolowi Gjatso. MiaÅ‚em wtedy szczęście otrzymać wiÄ™kszość z tych przekazów i inicjacji, a także inne nauki Dzogczen.

 

MajÄ…c dwadzieÅ›cia lat, otrzymaÅ‚em od poprzedniego Seczien Rabdziama Rinpocze wszystkie inicjacje i przekazy Rinczen Terdzo. Mistrz odosobnieÅ„ klasztoru Mindroling i poprzedni Lalung Sungtrul Rinpocze udzielili mi wiÄ™kszoÅ›ci inicjacji i przekazów term Pema Lingpy, natomiast Golok CzieÅ‚o Rinpocze przekazaÅ‚ mi caÅ‚e Siedem Skarbów i inne nauki Longczien Rabdziama. W Dordże Drak otrzymaÅ‚em wszystkie przekazy wyższych i niższych term Dziangter, przekazy kamy i nauki dotyczÄ…ce natury umysÅ‚u. Przez kilka lat byÅ‚em khenpo w klasztorze Dordże Drak, a potem poproszono mnie o powrót do mojego klasztoru w Taklung.

Aby uczcić 2500 rocznicÄ™ parinirwany Buddy, wraz z rodzinÄ… udaÅ‚em siÄ™ na pielgrzymkÄ™ do Indii. W tym czasie sytuacja w Tybecie pogarszaÅ‚a siÄ™ z roku na rok, aż w koÅ„cu nie daÅ‚o siÄ™ tam żyć W 1959 roku, wraz z kilkoma osobami, opuÅ›ciliÅ›my ojczyznÄ™, podróżujÄ…c tylko nocami aż dotarliÅ›my do Indii. ZatrzymaÅ‚em siÄ™ w Sikkimie na dwa lata. W klasztorze Rumtek otrzymaÅ‚em od wielkiego XVI Karmapy wszystkie inicjacje i przekazy Skarbnicy ustnych pouczeÅ„ oraz Skarbnicy mantr Kagju. W Kalimpongu, od Kjabdzie Duddzioma Rinpocze, otrzymaÅ‚em wszystkie inicjacje i przekazy Wielkiej skarbnicy term, Kamy Ningma i niektórych term Duddzioma Lingpy. W Bhutanie Dilgo Khjentse Rinpocze przekazaÅ‚ mi zebrane nauki Miphama Rinpocze, a także inicjacje i przekazy Esencji Serca Longczienpy oraz inne nauki i tantry Dzogczen.

 

Później udaÅ‚em siÄ™ do nowej osady uchodźców tybetaÅ„skich w Simli w Indiach. Ponieważ Thubten Dordże Drak w Tybecie zostaÅ‚ caÅ‚kowicie zniszczony, przez nastÄ™pne lata, by zbudować w Indiach nowy klasztor Dordże Drak, a dziÄ™ki temu ocalić i rozpowszechnić nauki linii Dziangter, wspóÅ‚pracowaÅ‚em z miejscowÄ… spoÅ‚ecznoÅ›ciÄ…, biurem Dalaj Lamy, administracjÄ… lokalnÄ… oraz rzÄ…dem. Obecnie w klasztorze żyje prawie osiemdziesiÄ™ciu mnichów, a kilku przebywa na odosobnieniu.

OfiarowaÅ‚em ważnym lamom z różnych klasztorów w Bhutanie, Indiach i Nepalu inicjacje i przekazy Dziangter oraz innych linii. Otrzymali je miÄ™dzy innymi Namkai Njingpo w Bhutanie, Kjabdzie Penor Rinpocze w Misouri i Dilgo Khjentse Rinpocze w klasztorze Szeczien w Nepalu. Poza tym wszystkim, którzy proszÄ… o nauki Dharmy, zawsze udzielam wyjaÅ›nieÅ„, inicjacji i przekazów praktyk wstÄ™pnych i gÅ‚ównych, w zależnoÅ›ci od tego, co jest w danym przypadku wÅ‚aÅ›ciwe.

​
 

Uzupełnienie

 

W 2012 roku poproszono Rinpocze o przyjęcie tytułu głowy tradycji Ningma na imigracji. Funkcję tę przyjął 6 marca 2012 roku.

23 grudnia 2015 roku w Bodghaja, podczas Ningma Monlam, Rinpocze opuścił ciało. Jak poinformowano, Rinpocze był w dobrym zdrowiu. Tego dnia wstał o 1.00 w nocy, wykonał codzienne rytuały i modlitwy, po czym o 2.30 wszedł w stan thukdam.

bottom of page