Stupa w Dropan Ling




Stupa znajdująca się w ośrodku Drophan Ling to tak zwana Stupa Oświecenia. Ma ona wymiary 9 x 9 x 17m i jest jednym z największych tego typu monumentów w Europie.
Stupa Oświecenia (sanskryt: Bodhi Stupa, tybetański: Jangchub Chöten) jest jedną z ośmiu tradycyjnych stup buddyzmu tybetańskiego, z których każda upamiętnia kluczowe wydarzenie z życia Buddy Siakjamuniego.
Stupa Oświecenia symbolizuje moment przebudzenia Buddy pod drzewem Bodhi w Bodh Gaja.
Symbolika i Struktura
Podstawa: kwadratowa, reprezentująca cztery niezachwiane cechy oświeconego umysłu: miłującą dobroć, współczucie, radość i równowagę.
Kopuła (anda): symbolizuje nieskończony umysł Buddy i naturę oświecenia.
Harmika: kwadratowa struktura nad kopułą, oznaczająca oświeconą świadomość.
Iglica z 13 pierścieniami: reprezentuje trzynaście etapów oświecenia, prowadzących do pełnego urzeczywistnienia.
Lotos, Księżyc i Słońce: symbolizują czystość, współczucie i mądrość.
Stupa ta uważana jest za źródło błogosławieństw i mocy duchowej. Przypomina o zwycięstwie nad ignorancją i osiągnięciu najwyższej mądrości. Według nauk buddyjskich samo przebywanie w pobliżu stupy lub jej okrążanie (przechodzenie wokół niej zgodnie z ruchem wskazówek zegara) przynosi pozytywną karmę i wspiera rozwój duchowy.
Osiem Tradycyjnych Stup Buddyzmu Tybetańskiego
Stupa Narodzin – upamiętnia narodziny Buddy w Lumbini.
Stupa Oświecenia – celebruje jego przebudzenie.
Stupa Obrócenia Kołem Dharmy – symbolizuje jego pierwsze nauczanie.
Stupa Wielkich Cudów – przypomina o jego nadprzyrodzonych mocach.
Stupa Zstąpienia z Nieba Tuszita – upamiętnia jego powrót z krainy bogów.
Stupa Pojednania – odnosi się do zażegnania konfliktów wśród uczniów.
Stupa Zwycięstwa – symbolizuje przedłużenie życia Buddy.
Stupa Parinirwany – oznacza jego przejście w pełne wyzwolenie.
Stupy, w tym Stupa Oświecenia, są nie tylko pomnikami religijnymi, lecz także potężnymi narzędziami w praktyce duchowej. Ich budowa, poświęcenie i obecność na ziemi sprzyjają oczyszczaniu negatywnej karmy, rozwijaniu oświeconych właściwości umysłu i wspieraniu praktyki duchowej.
Historia powstania Stupy w ośrodku Dropan Ling
Prace nad budową Stupy rozpoczęto w 2009 roku, dwa lata po tym, jak syn Czime Rigdzina Rinpocze, Tulku Urgjen Czemcziok, wyznaczył i konsekrował miejsce pod jej budowę. W tym samym roku, rekomendowany przez Taklunga Tsetrula Rinpocze słynny budowniczy stup, Rigdzin Pema Rinpocze, przesłał plany oraz spis materiałów potrzebnych do jej wypełnienia. Jesienią rozpoczęły się prace przygotowujące teren pod budowę, a następnie wylano fundamenty.
Latem 2010 roku do Darnkowa przyjechał lama Thrinley, asystent Rinpocze, który rozpoczął przygotowanie substancji i przedmiotów mających wypełnić fundamenty i pierwszy poziom stupy. Latem przyjechali także Rigdzin Pema Rinpocze, oraz Taklung Tsetrul Rinpocze i ostatecznie, 5 sierpnia 2010 roku, wykonali rytuał poświęcenia fundamentów stupy.
W roku 2011r. wybudowano jej pierwszy poziom. 22 września rozpoczęła się trzydniowa ceremonia, podczas której Rigdzin Pema Rinpocze poświęcił mandale i tsatsa oraz zapieczętował ten poziom. W tym czasie recytowano praktykę Dużego Rigdzina i modlitwę Sampa Lyndrub w intencji szybkiego odrodzenia Czime Rigdzina Rinpocze.
Latem 2012 roku Rigdzin Pema Rinpocze wykonał rytuał wmurowania w ściany pierwszego poziomu specjalnych waz, poczym przez dwa tygodnie konsekrował tsatsa i trójwymiarowe mandale umieszczone w drugim poziomie stupy. 25 września, poświęcił i zapieczętował ten poziom.
Trzeci poziom stupy, wielka bumpa (3,5m wys. i 4,5m średnicy), wypełniony został mantrami i tekstami. Znalazły się wśród nich kompletne egzemplarze Kandziuru, Tendziuru i wszystkich term linii Dziangter oraz Khordong. Wiele spośród tekstów Khordong i Dziangter zostało przetłumaczonych na różne języki. Po zakończeniu tego etapu prac, osadzono 9,5-metrowy rdzeń (soszing) a dookoła niego 13 pierścieni, parasol zwycięstwa, słońce i księżyc.
Taklung Tsetrul Rinpocze poświęcił stupę 26 sierpnia 2013 roku. Intencją jest, by przynosiła pożytek wszystkim istotom. Jednak całe przedsięwzięcie nie zostało jeszcze zakończone. Stupa wymaga wykończenia, konieczne jest także wykonanie gompy w jej wnętrzu oraz otoczenia. Plany przewidują udekorowanie i otoczenie stupy młynkami modlitewnymi, oraz pokrycie gompy malowidłami ściennymi i umieszczenie w niej ołtarza i szafek na teksty.
Wszystkim, którzy zaangażowali się lub pragną wesprzeć te prace, składamy w tym miejscu serdeczne podziękowania.
Darowizny wspierające ten projekt można wpłacać na konto:
Santander Bank Polska S.A.
nr. konta 78109022130000000142029967
PL78109022130000000142029967
SWIFT: WBKPPLPP