top of page
Padmasambhawa

Modlitwa Siedmiolinijkowa
do Guru Rinpocze

NAUKI UDZIELONE PRZEZ TULKU DAKPĘ RINPOCZE
DROPAN LING 2024

Część 3.

ཧཱུྃ༔ ཨོ་རྒྱན་ཡུལ་གྱི་ནུབ་བྱང་མཚམས༔

HUNG UR GIEN JUL GI NUB DZIANG TSAM

Hung. W północno-zachodnim krańcu krainy Urgjen

པདྨ་གེ་སར་སྡོང་པོ་ལ༔

PE MA GE SAR DONG PO LA

Na drzewie pema gesar w sercu kwiatu lotosu

ཡ་མཚན་མཆོག་གི་དངོས་གྲུབ་བརྙེས༔

JAM TSEN CZIOG GI NGÖ DRUB NIE

Jesteś ty, obdarzony wspaniałymi i najwyższymi mocami

པདྨ་འབྱུང་གནས་ཞེས་སུ་གྲགས༔

PE MA DZIUNG NE SZIE SU DRAG

Znany jako Zrodzony z Lotosu

འཁོར་དུ་མཁའ་འགྲོ་མང་པོས་བསྐོར༔

KHOR DU KHAN DRO MANG PÖ KOR

Otoczony przez orszak wielu Dakiń

ཁྱེད་ཀྱི་རྗེས་སུ་བདག་བསྒྲུབ་ཀྱིས༔

KHIE KI DZIE SU DAG DRUB KI

Praktykuję i podążam za tobą​

བྱིན་གྱིས་རློབས་ཕྱིར་གཤེགས་སུ་གསོལ༔

DZIN GI LAB CZIR SZIEG SU SOL

Proszę przyjdź, by udzielić swego błogosławieństwa

གུ་རུ་པདྨ་སིདྡྷི་ཧཱུྃ༔

​​​​​​GU RU PE MA SIDDHI HUNG

Padmasambhawo, udziel mi urzeczywistnienia!

Teksty buddyjskie wskazują, że jeśli praktykujemy fazę budowania (khyerim) z pełnym oddaniem i żarliwością, w ciągu sześciu miesięcy możemy osiągnąć zdolność do wyraźnej wizualizacji. Gdy z oddaniem praktykujemy mandalę Guru Rinpocze z wszystkimi atrybutami i ofiarami, Guru Rinpocze jest obecny. Guru Rinpocze zapewnia, że zawsze pojawia się tam, gdzie ktoś praktykuje z takim mocnym zaangażowaniem. Jak możemy wyraźnie zwizualizować Guru Rinpocze? Jak wyraźnie zwizualizować Guru Rinpocze? Wizualizacja nie odnosi się do fizycznego ciała, podobnego do naszego, złożonego z kości, mięśni, krwi i limfy.

 

Ciało Guru Rinpocze jest świetliste, pojawia się wszędzie i wszędzie się rozpuszcza. Guru Rinpocze zachęca do medytacji na jego ciało światła, co działa jak wzmocnienie praktyki. Stosując te metody, możemy być pewni jego obecności. Guru Rinpocze reprezentuje wszystkich buddów i jest szczególnym obrońcą istot w epoce upadku, które darzą go oddaniem, tęsknotą i szacunkiem.

Jak wyjaśniłem wcześniej, księżyc w pełni najjaśniej świeci w najciemniejszą noc. Podobnie Guru Rinpocze nie może nie pojawić się, gdy modlimy się do niego z wielką żarliwością, oddaniem i tęsknotą. Co oznacza ta żarliwa tęsknota, szacunek i modlitwa? Niezależnie od tego, czy jesteśmy szczęśliwi, smutni, czy nasze życie przebiega zgodnie z planem, czy napotykamy trudności, a nawet gdy zbliżamy się do śmierci – Guru Rinpocze jest jedyną nadzieją na obecne i przyszłe żywoty. Postawa pełnego zaufania do Guru Rinpocze, bez potrzeby czegokolwiek innego, wyraża się w żarliwej modlitwie. To kluczowy aspekt praktyki.

Często koncentrujemy się na codziennych troskach – szczęściu, smutku czy potrzebie pieniędzy. Od najmłodszych lat nasza edukacja i praca służą zdobywaniu środków materialnych.

Padmasambhawa
Padmasambhawa
Padmasambhawa

Rzadko spotyka się osoby, które w pełni polegają na Guru Rinpocze. Dlatego teksty zachęcają do introspekcji: czy naprawdę potrafimy na nim polegać? Nasze samopoczucie zależy od nas samych. Jeśli praktykujemy we właściwy sposób, urzeczywistnimy naturę Guru Rinpocze, a tym samym naturę wszystkich buddów. Widząc go, widzimy wszystkich buddów, ponieważ jest on ucieleśnieniem wszystkich sugatów.

Cytat z tekstów mówi, że ktokolwiek darzy Guru Rinpocze tęsknotą i szacunkiem, nigdy nie będzie od niego oddzielony – Padmasambhawa zawsze będzie przy nim. Przestrzeń jest nieograniczona, podobnie jak liczba czujących istot i ich emocji. Dopóki istnieją negatywne emocje, aktywność Guru Rinpocze pozostaje nieograniczona. Aby zgłębić tantry – wewnętrzną anujogę, mahajogę czy atijogę – konieczne jest nagromadzenie zasług. Kluczowe jest urzeczywistnienie praktyki guru, takiej jak praktyka Guru Padmasambhawy.

Padmasambhawa zapowiedział, że dla dobra czujących istot w każdym stuleciu i dekadzie będzie manifestował się jako terton, przekazujący nauki term. Nauki te, w tym guru joga, mają szczególną moc i błogosławieństwa. Guru Rinpocze może manifestować się w różnych formach – jako stupa, ngakpa, terma czy inne – by wspierać praktykujących. Na przykład pojawienie się wspaniałej świątyni, cudownych malowideł czy stup w środku lasu w krajach zachodnich jest bez wątpienia przejawem aktywności Guru Rinpocze. Mnisi i lamowie, którzy pomagają, również są jego manifestacjami.​

 

Guru Rinpocze obiecał, że ktokolwiek będzie darzył go szacunkiem i tęsknotą, szczególnie w dziesiąty dzień miesiąca, doświadczy jego obecności. Mówi: „Ja, Pema Dziungne, nikogo nie okłamałem. Ten, kto tęskni za mną i darzy mnie szacunkiem, powinien być szczęśliwy.” Zwracając się do ministrów króla Tybetu zapewnił, że jeśli w dziesiąty dzień miesiąca będą praktykować, z pewnością pojawi się w Tybecie. Praktyka Siedmiolinijkowej Modlitwy przynosi błogosławieństwa płynące niczym rzeka. Czasem odczuwamy spokój i radość, które przypisujemy na przykład dobremu snowi. Guru Rinpocze mówi, że to jego błogosławieństwo.

 

Praktykując Siedmiolinijkową Modlitwę, osiągamy szczęście i spokój, a błogosławieństwa spływają obficie.​ W rzeczywistości Guru Rinpocze nie podlega przychodzeniu ani odchodzeniu. Im bardziej oczyszczamy karmę i zanieczyszczenia, tym wyraźniej go dostrzegamy. Z relatywnego punktu widzenia przebywa w krainie rakszasów, ale jego współczucie jest dostępne dla każdego, kto darzy go szacunkiem, oddaniem i tęsknotą – wtedy Padmasambhawa pojawia się natychmiast. Dlatego zachęca do codziennej praktyki, zwłaszcza w dziesiąty dzień miesiąca.

Słowa Guru Rinpocze mają większą moc niż jakiekolwiek autorytety polityczne, podpisy czy pieczęcie. W odróżnieniu od zmiennych rządów, jego obietnice są niezmienne. W biografii Guru Rinpocze, spisanej przez khandro Jeszie Tsogjal, czytamy, że wśród istot tego świata zawsze istnieje nauczyciel będący nirmanakają Padmasambhawy.

 

Przed pojawieniem się w naszym świecie był Amitabhą, w Potali – Awalokiteśwarą, a w Danakoszy – Padmasambhawą. Choć wydają się to różne istoty, w rzeczywistości są jednym. W dharmadhatu jest Samantabhadrą, w Akaniszcie – Wadżradharą, w Bodhgai – Siakjamunim. Wszyscy ci buddowie są nieoddzielni od Padmasambhawy, dlatego jego błogosławieństwa są szybsze i silniejsze.​

W Modlitwie Guru Rinpocze w Siedmiu Rozdziałach, stworzonej na prośbę Jeszie Tsogjal, Guru Rinpocze mówi, że jest pobłogosławiony przez buddów dharmakaji, posiada przekaz mocy sambogakaji i jednoczy wszystkich buddów nirmanakaji, głosząc nauki na kontynencie Dziambudwipa. Jako samopowstająca nirmanakaja pojawił się na jeziorze Dhanakosza, a jego współczucie, będące esencją wszystkich buddów, jest niezrównane. Zachęca Jeszie Tsogjal, by modliła się do niego z wielkim oddaniem.​ Nauka z termy Ratna Lingpy mówi, że czasem warto udać się w odosobnione góry i z pełnym oddaniem, żarliwością i na całe gardło wyrażać swoje aspiracje związane z Guru Rinpocze.

Gdy pojawiają się łzy wywołane wyrzeczeniem lub smutkiem, oczyszczają one wielkie zanieczyszczenia. Cierpienie połączone z myślą o Guru Rinpocze staje się użyteczne i nabiera głębokiego znaczenia. Każdą sytuację można wykorzystać na ścieżce dharmy, stosując odpowiednie metody. Nie trzeba podróżować do Indii, Nepalu czy Tybetu – wystarczy pozytywnie przyjmować to, co się pojawia. Każdy z nas doświadczył trudności, ale one mijają. Mądry praktykujący wykorzystuje każdą sytuację na ścieżce praktyki.

Padmasambhawa

Założyciel klasztoru Mindroling - Terton Terdag Lingpa cytuje Padmasambhawę, który mówi, że medytacja na niego szybko przynosi siddhi i błogosławieństwa. Ofiarowanie dla Guru Rinpocze spełnia życzenia bez wysiłku. Modlitwa do niego zapewnia ochronę niczym cenny klejnot, a strażnicy dharmy i dakinie obdarzają deszczem błogosławieństw i siddhi. Taki praktykujący może wyzwolić niezliczone czujące istoty.​ Dziewięć historycznych wydarzeń ukazuje błogosławieństwa Guru Rinpocze, co zostało opisane w „Skarbnicy żywotów”, dostępnej po angielsku.

 

Kluczowa jest niezmienna tęsknota do Guru Rinpocze, gdyż chwiejne oddanie stanowi przeszkodę. Siedmiolinijkowa Modlitwa, pełna szacunku i oddania, nadaje życiu znaczenie, przekształcając smutek w szczęście, a szczęście w błogosławieństwo Guru Rinpocze. Praktyka obejmuje cztery metody: wizualizację, zbliżenie, pozostawanie w naturalnym stanie oraz rozwijanie współczucia i miłującej dobroci oparte na Guru Rinpocze.

 

Każde miejsce, w którym siedzimy, powinniśmy postrzegać jako pobłogosławione przez Guru Rinpocze, a tłum ludzi – jako bóstwa mądrości. Dobre jedzenie i przedmioty należy błogosławić, ofiarowując je Guru Rinpocze i traktując jako jego błogosławieństwo.  Dzięki temu nawet zwyczajne miejsca stają się święte. Ta zewnętrzna praktyka obejmuje czystą wizualizację i transformację rzeczywistości.​ Dla początkujących praktykujących zewnętrzne znaczenie Siedmiolinijkowej Modlitwy jest bardzo cenne.

 

Kluczowe jest zaufanie i oddanie. Jeśli potrafimy wyraźnie zwizualizować Guru Rinpocze, to wspaniale. Jeśli nie, możemy wspierać się obrazami lub figurami. Podczas inicjacji Guru Rinpocze wymagane jest wyobrażenie go, co stanowi jedno z samaja. W przypadku trudności z wizualizacją na niebie warto wspierać się tankami lub innymi przedstawieniami. Nieustające oddanie i zaufanie otwierają umysł na tantryczne nauki, umożliwiając ich zrozumienie i czerpanie z nich radości. Im bardziej cieszymy się naukami, tym bardziej otwierają one nasze serce.

Kolejnym tematem będzie wewnętrzne znaczenie Siedmiolinijkowej Modlitwy, z ukrytymi słowami i znaczeniami, bezpośrednio związane ze ścieżką tantry. W tantrze wyróżniamy ścieżki wyzwolenia, metody i jedności. Omówimy to na kolejnych wykładach. Bez oddania i wiary w Guru Rinpocze trudno otrzymać i zrozumieć tantryczne nauki, zwłaszcza ścieżkę wyzwolenia, metody czy dzogczen, które wymagają błogosławieństwa linii mistrzów. Dlatego wiara, oddanie i zaufanie do Guru Rinpocze są fundamentem praktyki.

Pytanie słuchacza:

Czy ma znaczenie, czy wizualizuję Guru Rinpocze [mając] otwarte, czy zamknięte oczy?

Odpowiedź:

Jeśli potrafisz wyraźnie zwizualizować Guru Rinpocze [mając] zamknięte oczy, to wspaniale. Jeśli jednak nie udaje się to ani z zamkniętymi, ani z otwartymi oczami, warto wspierać się wyobrażeniem przedstawionym na tance lub obrazie, co ułatwia wizualizację

 Copyright © 2025 Związek Buddyjski Khordong, Darnków 18, 57-343 Lewin Kłodzki

Używamy tylko niezbędnych cookies

bottom of page