top of page
Padmasambhawa

Modlitwa Siedmiolinijkowa
do Guru Rinpocze

NAUKI UDZIELONE PRZEZ TULKU DAKPĘ RINPOCZE
DROPAN LING 2024

Część 2.

ཧཱུྃ༔ ཨོ་རྒྱན་ཡུལ་གྱི་ནུབ་བྱང་མཚམས༔

HUNG UR GIEN JUL GI NUB DZIANG TSAM

Hung. W północno-zachodnim krańcu krainy Urgjen

པདྨ་གེ་སར་སྡོང་པོ་ལ༔

PE MA GE SAR DONG PO LA

Na drzewie pema gesar w sercu kwiatu lotosu

ཡ་མཚན་མཆོག་གི་དངོས་གྲུབ་བརྙེས༔

JAM TSEN CZIOG GI NGÖ DRUB NIE

Jesteś ty, obdarzony wspaniałymi i najwyższymi mocami

པདྨ་འབྱུང་གནས་ཞེས་སུ་གྲགས༔

PE MA DZIUNG NE SZIE SU DRAG

Znany jako Zrodzony z Lotosu

འཁོར་དུ་མཁའ་འགྲོ་མང་པོས་བསྐོར༔

KHOR DU KHAN DRO MANG PÖ KOR

Otoczony przez orszak wielu Dakiń

ཁྱེད་ཀྱི་རྗེས་སུ་བདག་བསྒྲུབ་ཀྱིས༔

KHIE KI DZIE SU DAG DRUB KI

Praktykuję i podążam za tobą​

བྱིན་གྱིས་རློབས་ཕྱིར་གཤེགས་སུ་གསོལ༔

DZIN GI LAB CZIR SZIEG SU SOL

Proszę przyjdź, by udzielić swego błogosławieństwa

གུ་རུ་པདྨ་སིདྡྷི་ཧཱུྃ༔

​​​​​​GU RU PE MA SIDDHI HUNG

Padmasambhawo, udziel mi urzeczywistnienia!

Modlitwa z jednoupunktowionym oddaniem, wiarą i zaufaniem otwiera przed nami wszelkie błogosławieństwa i przekazy mocy. Współczucie Guru Rinpocze jest nieograniczone, podobnie jak jego moc, a jedynym jego celem jest wspieranie praktykujących. Aby otrzymać tę pomoc, konieczne jest zaufanie do Guru Rinpocze, które wynika z poznania jego niezwykłych właściwości. Linijka JAM TSEN CZOG GI NGÖ DRUB NIE podkreśla znaczenie tych cech, ponieważ dzięki nim możemy dostrzec wielkie współczucie Guru Rinpocze i wyrazić szczere pragnienie otrzymania jego błogosławieństw.

 

Potrzeba błogosławieństw wynika z naszego cierpienia, które można porównać do choroby. Negatywne emocje, takie jak złość czy zazdrość, są znacznie poważniejszą dolegliwością niż choroby fizyczne. Fizyczne cierpienie dotyka nas jedynie w obecnym życiu, które w perspektywie niezliczonych żywotów jest zaledwie chwilą. Natomiast cierpienie wywołane negatywnymi emocjami trwa nieskończenie długo, ponieważ nie znamy stanu zdrowego umysłu. Zdrowy umysł charakteryzuje się doskonałą mądrością, współczuciem i życzliwością.

 

Tymczasem nasz umysł jest pełen lęków, niepokoju i emocjonalnych poruszeń, co odróżnia go od prawdziwej, przebudzonej natury. Każda istota znajduje się w takiej sytuacji, dlatego z wielką gorliwością przywołujemy Guru Rinpocze, prosząc o uwolnienie od tej „choroby” – nie tylko dla siebie, swoich bliskich czy towarzyszy na ścieżce wadżry, ale dla wszystkich istot. Guru Rinpocze jest prawdziwym lekarzem, a jego głównym zadaniem jest uzdrawianie umysłów. Warunkiem otrzymania tej pomocy jest zaufanie i oddanie. W odróżnieniu od wizyty u lekarza, gdzie potrzebne są pieniądze, tutaj wystarczy przywołać Guru Rinpocze z otwartym sercem i umysłem. 

Linijka DZIN GI LAB CZIR SZIEK SU SOL odnosi się do błogosławieństwa, które w tybetańskim terminie DZIN GI LAB oznacza przemianę lub transformację.

Padmasambhawa

Prosimy, aby ciało, mowa i umysł Guru Rinpocze – będące świetlistymi przejawami mądrości – przetransformowały nasze ciało, mowę i umysł, które obecnie nie są związane z mądrością. W dzogczen esencja tych trzech bram (ciała, mowy i umysłu) jest postrzegana jako świetlistość. Modlimy się, aby nasze trzy bramy zostały przemienione w oświecone aspekty.

​Osoby o wielkim szczęściu i zasługach mogą doświadczyć tej transformacji w jednej chwili. W większości przypadków jest to jednak proces stopniowy, który rozwija się poprzez codzienne praktyki. Modlitwa do Guru Rinpocze nie wystarczy, jeśli nie towarzyszy jej autorefleksja. Powinniśmy regularnie sprawdzać, czy rozwijamy współczucie i mądrość, oraz czy negatywne cechy, takie jak złość, skąpstwo czy zazdrość, słabną. Jeśli nie zauważamy zmian, należy z większym oddaniem pogłębiać praktykę. 

Gdy dostrzegamy wzrost dobroci i współczucia, powinniśmy z wdzięcznością intensyfikować wysiłki. Brak refleksji nad sobą czyni modlitwę bezowocną. Słowa DZIN GI LAB CZIR SZIEK SU SOL to gorąca prośba: „Proszę, przybądź teraz, do tego miejsca, i udziel mi błogosławieństwa”. Każde słowo jest wezwaniem, zaproszeniem Guru Rinpocze do transformacji naszych trzech bram w oświecone ciało, mowę i umysł.

Padmasambhawa

Zaproszenie Guru Rinpocze wymaga szczerości i pokory.

W przeciwieństwie do zapraszania świeckich gości, gdzie potrzebne są środki materialne, tutaj liczy się autentyczne oddanie. Bez odpowiednich cech możemy popaść w arogancję, dlatego praktykujący tantrę powinni regularnie kontemplować swoje intencje. Jeśli modlitwa jest szczera, błogosławieństwa Guru Rinpocze przychodzą natychmiast. Jednak często brakuje nam pełnego oddania, co ogranicza nasze doświadczenie.

 

Prośba DZIN GI LAB CZIR SZIEK SU SOL jest głębokim wezwaniem, które wymaga autentyczności – mechaniczna recytacja nie dotrze do Guru Rinpocze. Dlatego warto przynajmniej raz wypowiedzieć tę modlitwę z całkowitą szczerością, oddaniem i zaufaniem. Niektórzy porzucają praktykę po kilku miesiącach lub latach, czując, że nie osiągnęli rezultatów.

 

Dza Patrul Rinpocze podkreślał, że ważniejsze od samej praktyki jest właściwe jej wykonywanie. Jednokrotne, prawidłowe wypowiedzenie siedmiolinijkowej modlitwy, z pełnym oddaniem, przynosi ogromny pożytek. Ostatnia linijka, GURU PEMA SIDDHI HUNG, zawiera sanskryckie słowa o głębokim znaczeniu. GURU odpowiada tybetańskiemu „lama” i oznacza nauczyciela, którego właściwości są tak wielkie, że pozostaje niewzruszony, jak najcięższy obiekt. W kontekście medytacji symbolizuje nieporuszony umysł, wolny od myśli i reakcji. W przeciwieństwie do naszego umysłu, który łatwo ulega wpływom zewnętrznym, umysł guru jest stabilny i nieprześcigniony.

 

Dobroć lamy przewyższa wszelkie inne, ponieważ reprezentuje wszystkich buddów i bodhisattwów przeszłości, teraźniejszości i przyszłości. PEMA odnosi się do Guru Rinpocze jako Zrodzonego z Lotosu, a SIDDHI oznacza błogosławieństwa i urzeczywistnienia – zarówno zwyczajne (np. zdolność uzdrawiania, długie życie), jak i najwyższe, czyli oświecony umysł. Najwyższe siddhi, czyli urzeczywistnienie natury umysłu, uwalnia od zależności od fizycznego ciała. Końcowe HUNG jest prośbą o otrzymanie tych siddhi, pełniąc rolę haka przyciągającego błogosławieństwa.

Padmasambhawa

Struktura modlitwy odzwierciedla kluczowe aspekty praktyki. Pierwsza linijka wskazuje miejsce pojawienia się Guru Rinpocze, druga opisuje sposób jego manifestacji na jeziorze Dhanakosza, trzecia podkreśla jego nadzwyczajne właściwości, czwarta nadaje mu imię Zrodzonego z Lotosu, piąta opisuje otaczający go orszak, szósta wyraża aspirację podążania za nim, a siódma prosi o nierozdzielność naszego umysłu z umysłem Guru Rinpocze.

 

Końcowe HUNG zamyka modlitwę, przyciągając siddhi. Kluczowe jest nieustanne oddanie i zaufanie do Guru Rinpocze, bez rozpraszania się na inne pragnienia. Wszystkie jidamy są manifestacjami Guru Rinpocze, dlatego praktyka powinna być skupiona wyłącznie na nim.

 

Pytanie słuchacza:

Jaka jest różnica między sylabą nasienną HRI a HUNG, które reprezentują umysł Guru Rinpocze?

 

Odpowiedź:

Sylaba HRI jest nasienną sylabą Buddy Amitabhy i Amitajusa, natomiast HUNG zazwyczaj reprezentuje nirmanakaję Guru Rinpocze, czyli jego foremną manifestację. Źródłem Guru Rinpocze są Amitabha (dharmakaja) i Awalokiteśwara (sambhogakaja), dlatego w niektórych naukach, szczególnie w termach, sylaba HRI jest także przypisywana Guru Rinpocze lub Awalokiteśwarze, odzwierciedlając ich głębszy związek.

 

W zewnętrznych sadhanach Awalokiteśwary mantra OM MANI PADME HUNG składa się z sześciu sylab, co jest powszechnie wyjaśniane, na przykład przez Dalajlamę, w odniesieniu do sześciu światów i sześciu buddów. Jednak w tradycjach takich jak Ningma, w wewnętrznych i tajemnych sadhanach, mantra może być rozszerzona.

Ciekawa historia dotyczy Taklunga Tsetrula Rinpocze, który w latach 70tych był w Dharamsali (siedzibie Dalajlamy). Dalajlama poprosił go o wyjaśnienia dotyczące różnic w mantrze Awalokiteśwary. Obawiał się początkowo mówić o siedmiosylabowej wersji, ponieważ Dalajlama omawiał szeroko sześć sylab. Ostatecznie wyjaśnił, że istnieją trzy rodzaje sadhan: zewnętrzna, wewnętrzna i tajemna.

 

W zewnętrznej sadhanie mantra ma sześć sylab, a siódma (HRI) jest niewidoczna. W wewnętrznej sadhanie dodaje się HRI na końcu, tworząc siedem sylab. W tajemnej sadhanie mantra zaczyna się od OM AH HUNG, co daje dziesięć sylab. Podobnie w przypadku Guru Rinpocze, nawet gdy używa się sylaby HUNG, w wewnętrznych sadhanach może być obecna ukryta sylaba HRI, która jest wyraźnie recytowana w bardziej zaawansowanych praktykach.

 Copyright © 2025 Związek Buddyjski Khordong, Darnków 18, 57-343 Lewin Kłodzki

Używamy tylko niezbędnych cookies

bottom of page