Aktualności z Dropan Ling

Ogłoszenie zarządu związku na temat zmian w letnich kursach 

Drodzy przyjaciele w Dharmie,

 

Dostaliśmy wiadomość, że z przyczyn obiektywnych niestety w tym roku nie ma szans aby Rinpocze i Khenpo przyjechali do Dropan Ling. Po konsultacji z Rinpocze zdecydowaliśmy, że w czasie planowanego kursu z Khenpo Tsangjangiem Nima kontynuowana będzie praktyka ofiarowania lampek maślanych w intencji pokoju na świecie, natomiast obchody parinirwany Czime Rigdzina Rinpocze zostaną poprowadzone przez europejską regentkę Czime Rigdzina Rinpocze, Gudrun Haberer. W imieniu Czime Gjaltsena Rinpocze i Dziomo Gudrun i Związku Khordong szczególnie gorąco zapraszamy na te praktyki wszystkich uczniów Czime Rigdzina Rinpocze! Podczas kursu recytowany będzie Duży Rigdzin, modlitwy przekazane przez Czime Gjaltsena Rinpocze oraz cziod Gonpo Łangjala. Szczególy na temat kursów letnich można znaleźć w zakładce Kursy

 

Jeżeli chodzi o inne kursy, w Dropan Ling obecnie trwa drubczien Dordże Phurby, jak co roku prowadzony przez mnichów z klasztoru Dordże Drag w Simli w Indiach.

Kontynuowana jest także praktyka ofiarowania lampek maślanych. Z brakujących 6500 zł na olej do tej pory darowano 5562 zł. Serdecznie dziękujemy za te darowizny. Mamy nadzieję, że uda się zebrać resztę - 938 zł. 

Pozdrowienia z Darnkowa.

Zarząd

 

 

 

Teksty do recytacji podczas obchodów parinirwany Czime Rigdzina Rinpocze

W zakładce Projekty/Teksty do pobrania dostępny jest tekst, który będzie recytowany podczas obchodów rocznicy parinirwany Czime Rigdzina Rinpocze... pobierz

Wypowiedź Czime Gjaltsena Rinpocze po cyklu inicjacji w lecie 2018

 

To moja trzecia wizyta w Polsce. Byłem także raz w Siliguri. Czime Rigdzin Rinpocze był tym, kto mnie rozpoznał. Tak jak i wy, jestem jego uczniem, dlatego, chociaż nie jestem bardzo uczony, z całego serca chciałbym i staram się być pomocny. Rinpocze odszedł wiele lat temu, ale nadal pozostaje tu obecny. Musimy rozumieć jego życzenia i aspiracje. Życzył sobie, byśmy zrozumieli, praktykowali i podążali za wszystkimi naukami Tertona Nudena Dropen Lingpy. Dropen Lingpa odkrył wiele nauk. Powinniśmy starać się je zrozumieć. Dzięki wielkiemu nakładowi ciężkiej pracy Czime Rigdzina Rinpocze dostępnych jest dla nas wiele tekstów praktyk. Mamy możliwość wykonywania takich praktyk, jak 8 Manifestacji Padmasambhawy, Wadżrakilaja, Rigdzin oraz wiele tekstów głębokiej esencji serca Dakiń, czyli Dzogczen. Ogrom pracy i wysiłku Rinpocze zaowocował tym, że te teksty są dostępne w naszym języku. Oznacza to, że intencją Rinpocze było, byśmy wykonywali te praktyki. Chociaż Rinpocze nie ma już z nami, jego nauki powinny pozostać żywe, powinniśmy utrzymywać je w sobie. Nauczyciela może już z nami nie być, ale jego słowa i nauki nie mogą umrzeć. Niektórzy z was są starymi uczniami Rinpocze. Inni są nowi i nigdy nie spotkali Czime Rigdzina Rinpocze. Starzy uczniowie otrzymali od niego inicjacje i nauki. Nowi nie otrzymali od niego żadnych przekazów, ale mogą je otrzymać od Tulku Urgiena, od Migme i Gudrun. Ci lamowie mają pozwolenie Czime Rigdzina Rinpocze, by udzielać inicjacji. Mówią w języku angielskim, więc łatwo się z nimi porozumieć. Ja mieszkam bardzo daleko, i nawet jeśli możemy się kontaktować, to nadal jest to trudne z powodu bariery językowej. To, czy klasztory Khordong w Siliguri i w Polsce będą się rozwijały, zależy tylko od uczniów. Wielu z was nie znam. Ci, których znam, to starzy uczniowie Czime Rigdzina Rinpocze, tacy jak Tulku Urgiena, Tulku Migme i Gurdrun. Znam ich od wielu lat.

Ogólnie rzecz biorąc, w Tybecie istnieje zwyczaj upamiętniania rocznicy odejścia nauczyciela. Jestem tu po raz trzeci i nie zauważyłem, żebyście robili coś takiego. Dlatego postanowiłem, że poczynając od przyszłego roku, postaramy się organizować takie obchody rocznicy odejścia naszego Lamy, który odszedł już dawno. Zależnie od tego, ile macie czasu, będą one trwały siedem do ośmiu dni. Powinien być to co najmniej tydzień. W tym czasie będziemy ofiarowywali tsok i recytowali Króla modlitw aspiracji. Kiedy data zostanie potwierdzona, postarajcie się zorganizować sobie czas wolny, by każdy mógł w tym uczestniczyć w tym wydarzeniu. Jest wiele powodów, dla których trzeba świętować rocznice odejścia mistrzów. W ten sposób odpłaca się Guru za jego dobroć. Pomaga to także zgromadzić zasługę, oczyścić negatywne czyny i dlatego jest to bardzo, bardzo ważna aktywność. Nie ma jeszcze ustalonej daty tych obchodów. Ustalimy ją z Anią i ogłosimy na stronie internetowej. Wtedy powinniście sobie zarezerwować czas wolny i poinformować o tym waszych przyjaciół i innych uczniów Rinpocze. Przy organizacji takich wydarzeń ważna jest strona finansowa. Nie mamy sponsora, więc w przyszłym roku ja będę sponsorował całe przedsięwzięcie, wliczając w to cenę wyżywienia i wszystkie inne koszty. Przez siedem dni będziemy ofiarowywali tsok i recytowali Króla modlitw Chciałbym, by takie obchody odbywały się także w Indiach, ale jest mi bardzo trudno tam jechać. Przyjazdy do Polski są nieco łatwiejsze, więc to wydarzenie będzie miało miejsce tutaj. Moją osobistą prośbą jest, by każdy z was wziął w tym udział i żeby uczniowie Czime Rigdzina Rinpocze w całej Europie żyli w harmonii. Druga moja prośba, to jeśli macie czas wolny, wykorzystujcie go na praktykę. Możecie robić odosobnienia. Jeśli to wygodniejsze, możecie robić odosobnienia w klasztorze w Polsce albo w Indiach. Róbcie to jak jest wam najłatwiej, ale praktykujcie kiedy nie pracujecie. Celem słuchania i otrzymywania nauk jest praktyka. W starożytności, w Indiach, praktykowano tylko jedno Bóstwo. W Tybecie praktykowano sto Bóstw, ale nie urzeczywistniano nawet jednego. W Indiach, praktykując jedno, urzeczywistniano sto. Europę odwiedza wielu różnych mistrzów. Jestem pewny, że otrzymaliście inicjacje i nauki od wielu nauczycie. Skoro otrzyma się nauki, nie wolno mieć błędnych poglądów na temat nauczyciela. Mówi się, że nawet kiedy nauczyciel robi coś niewłaściwego, trzeba sobie mówić sobie, że to tylko moje zaburzone widzenie, niewłaściwa percepcja. Skoro oprzesz się na nauczycielu, trzeba uważać go za Buddę, a nie zwykłego człowieka. Przed wybraniem nauczyciela można go sprawdzać. Mówi się, że najpierw trzeba zręcznie sprawdzić lamę, potem zręcznie polegać na nim, a kiedy już się podejmie zobowiązanie, nie wolno mieć błędnych poglądów. Cokolwiek lama robi, nie wolno o nim źle myśleć, lecz trzeba uważać, że to tylko własna błędna percepcja.

Jako praktykujący, trzeba się starać nie być przywiązanym do tego życia. Po drugie, kiedy się umiera, trzeba umierać bez żalu. Całym celem praktyki jest to, by umierać spokojnie, bez żalu. Umiera się, kiedy się robi wydech, a po nim nie ma wdechu. Kiedy śmierć nadchodzi, powinniśmy nie czuć żalu. Po to praktykuje się Dharmę w tym życiu. Nie wolno być skupionym na sobie, na „ja” i „moje”. To egotyczne. Trzeba się uwolnić od egotyzmu. Widzę, że wielu z was ma wielkie oddanie i wiarę w Czime Rigdzina Rinpocze. Nie mówię, że wy zmieniacie nauczycieli, ale są ludzie, którzy chodzą od lamy do lamy. Kiedy już wybierze się nauczyciela, trzeba trzymać się go aż do śmierci. Oczywiście można otrzymywać nauki od innych, ale ten rdzenny lama powinien pozostać najważniejszy. Jest tak dlatego, że guru to ten, kto ucieleśnia Trzy Korzenie. Guru ucieleśnia Guru, Jidama i Dakinię – to są Trzy Korzenie. Jest on także ucieleśnieniem Buddy. Jestem pewny, że znacie praktyki, w których własny umysł i umysł guru są nieoddzielne. Zapewne czytaliście o guru i wiecie wiele na ten temat.

Dziękuję, że przybyliście tu, mimo tego, że jesteście zajęci, i że przez te kilka dni mogłem być z wami. Jeśli to, czym się z wami dzieliłem, to była Dharma i jest dla was użyteczne, przyjmijcie to. Jeśli to było bezużyteczne – odrzućcie. Jestem pewny, że Tulku Migme, Gudrun i Tulku Urgien pragną wspomagali gompę i tutaj, i w Indiach, i że wszyscy uczniowie będą wspierali klasztory jak tylko mogą. Ja też będę to robił z całych moich sił.... zobacz terminarz kursów

 

 

 

 

 

 

Inwestycje planowane na lato 2019

 

Przed kursami letnimi planujemy położyć nowy dach na lampkowni i zakupić nowe instrumenty - radungi i bębny do tańca lamów.  Chcielibyśmy także otynkować i pomalować wejście do gompy i balkon na nim, na którym konieczna jest renowacja okapu, koszt tych prac ok. 6,5 tys. zł. Są już osoby chętne, by sfinansować zakup instrumentów i wymianę dachu. Nadal jednak potrzebujemy funduszy na odnowienie gompy. Bardzo prosimy o darowizny na ten cel. Prosimy o dokonywanie wpłat na nowe konto Związku 78 1090 2213 0000 0001 4202 9967, z dopiskiem "odnowienie wejścia do gompy". Bardzo dziękujemy za pomoc!

 

 

 

 

 

Lektury zalecane przez Khenpo Tsangjanga Nimę

 

Szantidewa - Przewodnik na ścieżce bodhisattwy (Bodhiczariawatara)

Gjalse Tokme Zangpo - 37 praktyk bodhisattwy (Gjalse Leklen So Dunma) 

Patrul Rinpocze - Słowa mistrza Samantabhadry (Kunzang Lamej Szelung)

Tsongkhapa - The Great Treatise on the Stages of the Path (Lamrim Czienmo)

Longczienpa - Finding Comfort and Ease in the Nature of Mind (Semni Ngal So)

 

Khenpo zalecał także studiowanie:

Khenpo Ngagczung (Khenpo Ngałang Pelzang) - A Guide to the Words of My Perfect Teacher (komentarz do Słów mistrza Samantabhadry)

Gesze Langri Thangpa - Osiem wersów treningu umysłu (Lodziong Tsik Kang Gje Ma).

 

Krótsze teksty w miarę możliwości będziemy starali się przetłumaczyć na język polski i zamieścić w zakładce "Teksty do pobrania"

 

 

 

 

 

 

 

Trzyletni program nauk dla Dropan Ling 

 

 

Rinpocze zaplanował dla naszej sanghi program nauk, które według niego odpowiadają naszym potrzebom i będą stanowiły silną podstawę dla dalszego rozwoju praktyki, a także samego ośrodka. Nauki te zawierają w sobie pełną ścieżkę prowadzącą do osiągnięcia ostatecznego rezultatu. Do tej pory odbyły się dwie pierwsze części nauk: nauki o wyrzeczeniu i o Bodhiczicie. Ze wstępnych informacji na ten temat wynika, że na ten rok zaplanowane zostały nauki o mądrości, oparte na słynnym tekście Arjadewy pt. Czterysta strof.

 

© Copyright 2017 Związek Buddyjski Khordong, Darnków 18, 57-343 Lewin Kłodzki